A kognitív elfogultság írja le azokat a tipikus hibákat, amelyeket gondolkodás közben követünk el. Ezek a hibák meggyőzhetnek minket olyan dolgokról, amelyek valójában nem is léteznek. Ha ismered ezeket a népszerű hibákat, könnyebben kezeled majd a különböző élethelyzeteket, és megóvhatod magad az értékesítők által használt trükköktől is. A stratégiák pszichológiai hatásokon alapulnak.
Az alábbiakban összegyűjtöttük azokat a trükköket, amelyekkel a saját agyunk verhet át minket.
 

Forer-hatás

A Forer-hatás (más néven Barnum-hatás vagy a személyes megerősítés téveszméje) szerint egy egyén nagy valószínűséggel bármely felületes, részletekbe nem bocsátkozó személyiség-jellemzést pontosnak, magára illőnek fog találni, ha azt a meggyőződést keltik benne, hogy az kifejezetten az ő számára készült. A Forer-hatás a szubjektív megerősítés jelenségéhez kapcsolódik, melyről akkor beszélünk, ha valaki két, össze nem függő vagy véletlen esemény között kapcsolatot tételez fel valamely hit, elvárás vagy hipotézis alapján. (Például a horoszkóp vagy egy szerencsesüti tartalma és élete egy közeljövőben bekövetkező eseménye vagy épp aktuális érzései, személyiségképe között.)

Az átláthatóság hiánya

Az átláthatóság illúziója általában kiemelkedő a nyilvános előadók körében. Fokozhatja a reflektorfény hatása . Az előadó eltúlzottan érzékeli, hogy a beszéd iránti idegessége mennyire nyilvánvaló a hallgatóság számára. Tanulmányok kimutatták, hogy a közönség felmérésekor a beszélő érzelmei közel sem voltak annyira nyilvánvalóak a tömeg számára, mint amennyit a beszélő észlelt. A nyilvános beszédhelyzetben jelentkező kezdeti szorongás stresszt okozhat, amelyet az átláthatóság illúziója miatt a beszélő nyilvánvalónak érezhet a hallgatók számára. Ez a téves felfogás kompenzálhatja a beszélőt, amelyet aztán még nyilvánvalóbbnak érez a tömeg számára, és a stressz visszacsatolási ciklusban növekszik. A mások mentális állapotának felfogásának határainak ismerete segíthet a ciklus megszakításában és a beszéd szorongásának csökkentésében.

Freudi elszólás

A freudi elszólás kifejezést arra mondjuk, amikor rejtett gondolataink utat törnek maguknak a nyilvánosság felé, s leleplezik titkainkat. A következményük pedig ritkán kellemes: kínos helyzeteket idéznek elő. A legemlékezetesebbek, sokszor évek múlva is felemlegetettek, a pajzán gondolatokat felfedő elszólások.
Sigmund Freud (1856-1939), a pszichoanalízis atyja gyűjtötte az elszólásokat, vizsgálta, elemezte őket, ezért is kapták a freudi elszólás elnevezést. Úgy vélte, hogy az elszólások és más elvétések rejtett lelki folyamatokról és a tudatalattiról adnak információkat. Hasonlóan vélekedtek a nyelvészek is, akik már a pszichológiával foglalkozók előtt felfigyeltek az anyanyelvi beszélők által vétett hibákra, nyelvbotlásokra. Feltételezték, hogy a beszéd „meghangosítása” előtt különféle folyamatok zajlanak bennünk, s ha hibázunk beszéd közben, akkor azt jelenti, hogy ezek a belső nyelvi működések (beszédtervezés) nem mentek végbe tökéletesen. A hibák elemzése révén megismerhetjük a beszédtervezés folyamatait.

Elérhetőség heurisztika

A rendelkezésre állási heurisztika , más néven elérhetőségi elfogultság , egy olyan mentális parancsikon, amely azonnali példákra támaszkodik, amelyek az adott ember eszébe jutnak egy adott téma, koncepció, módszer vagy döntés értékelésekor. A rendelkezésre állási heurisztika azon a felfogáson alapszik, hogy ha valamit fel lehet idézni , annak fontosnak kell lennie, vagy legalábbis fontosabbnak kell lennie, mint az alternatív megoldások, amelyekre nem olyan könnyen emlékeztetünk. Ezt követően az elérhető heurisztika alatt az emberek hajlamosak súlyosan mérlegelni ítéleteiket a legfrissebb információk felé, és új véleményeket elfogultak e legfrissebb hírek felé.
A cselekvéshez kapcsolódó következmények elérhetősége pozitívan kapcsolódik a cselekvés következményeinek nagyságának észleléséhez. Más szóval, minél könnyebb felidézni valaminek a következményeit, annál nagyobbnak tartják ezeket a következményeket. Legfőképpen az emberek gyakran támaszkodnak visszahívásuk tartalmára, ha annak következményeit nem kérdőjelezi meg az a nehézség, amelyet a releváns anyag észbe juttatásakor tapasztalnak.

Hamis emlékek 

Julia Shaw, a University of Bedfordshire kutatója csapatával mindössze három órányi beszélgetés alatt képes volt meggyőzni a kísérletben részt vevő önkéntesek 70 százalékát arról, hogy tiniként valamilyen erőszakos bűntényben vettek részt. Ráadásul ezt olyan sikeresen tették, hogy a résztvevők egy idő után nagyon részletes leírásokat adtak olyan eseményekről, melyek valójában meg sem történtek.
Dr. Shaw szerint az, hogy az önkéntesek több mint felét meg lehetett győzni arról, hogy egy meg nem történt eseményre visszaemlékezzenek, nagyon sokat elárulhat arról, hogyan is működik a memóriánk. – Az, hogy ezek a komplex hamis emlékek léteznek, és az, hogy ezeket tulajdonképpen bárki agyába bele lehet ültetni, figyelmeztethetnek arra, hogy bizonyos kérdezési vagy vallatási technikákat felül kell vizsgálni – mondta. Különösen az igazságszolgáltatás szempontjából lehet ez fontos, hiszen a hamis emlékek hamis vallomásokhoz is vezethetnek. A kutatás eredményeiről a Psychological Science című szaklapban számoltak be.

Ironikus folyamatelmélet

Az ironikus folyamatelmélet , az ironikus visszapattanás vagy a “fehér medve” probléma arra a pszichológiai folyamatra utal, hogy bizonyos gondolatok elfojtására irányuló szándékos próbálkozások nagyobb valószínűséggel felszínre kerülnek. Példa arra, hogy amikor valaki aktívan próbál nem gondolni egy kék macskára, valójában valószínűbb, hogy elképzel egy ilyet.
A jelenséget a kísérleti pszichológiában végzett gondolatcsökkentő vizsgálatok segítségével azonosították . Daniel Wegner szociálpszichológus először 1987-ben laboratóriumi körülmények között tanulmányozta az ironikus folyamatelméletet. Az ironikus mentális folyamatokat számos helyzetben mutatták ki, ahol általában stressz váltja ki vagy rontja őket . Szélsőséges esetekben az ironikus mentális folyamatok tolakodó gondolatokat eredményeznek valami erkölcstelen vagy karakter nélküli cselekedetről, ami aggasztó lehet az egyén számára. Ezek a megállapítások azóta irányítják a klinikai gyakorlatot. Például megmutatják, miért lenne nem produktív megpróbálni elnyomni a szorongást keltő vagy nyomasztó gondolatokat.